Algemene Voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN
VAN DE NEDERLANDSE GYMNASTIEKTOESTEL FABRIKANTEN (NGF) GEVESTIGD TE LEUSDEN

Deze Algemene Verkoop- en Leveringsvoorwaarden zijn op 1 december 2009 gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel Midden Nederland te Utrecht onder nummer 4047885. De onderstaande tekst geldt vanaf 1 december 2009.

In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
De NGF: Nederlandse Gymnastiektoestel Fabrikanten, een sectie van de Brancheorganisatie van Sportleveranciers, FGHS.
Leverancier: Een lid van de NGF.
Opdrachtgever: De partij die de opdracht geeft.

 

A. ALGEMEEN

Artikel 1 Algemeen
1.1 Deze algemene voorwaarden maken deel uit van alle door leverancier af te sluiten overeenkomsten en gedane aanbiedingen.
1.2 De toepasselijkheid van voorwaarden van opdrachtgever wordt door leverancier uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij deze door leverancier uitdrukkelijk en schriftelijk zijn geaccepteerd.
1.3 In geval van nietigheid van één of meerdere bepalingen van deze voorwaarden blijven de overige bepalingen van kracht.
1.4 Leverancier heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen en/of aan te vullen. Leverancier zal opdrachtgever in geval van een materiële wijziging tenminste één (1) maand voordat de betreffende wijziging of aanvulling van kracht wordt, hiervan schriftelijk in kennis stellen. Tenzij opdrachtgever binnen twee (2) weken na datum van verzending van onze schriftelijke kennisgeving schriftelijk bezwaar maakt, wordt opdrachtgever geacht stilzwijgend te hebben ingestemd met de wijziging of aanvulling.
1.5 Bedingen in de overeenkomst die van deze voorwaarden afwijken, zijn slechts dan van toepassing, indien leverancier deze uitdrukkelijk en schriftelijk heeft aanvaard. In dat geval geldt de afwijking slechts voor de betrekkinghebbende overeenkomst.
1.6 Wijziging en/of aanvulling van deze algemene voorwaarden, met inbegrip van deze bepaling, is slechts rechtsgeldig indien schriftelijk en/of conform art. 6:227a BW overeengekomen.

Artikel 2 Aanbiedingen/offertes en totstandkoming van de overeenkomst
2.1 Alle aanbiedingen, zowel mondeling als schriftelijk, zijn vrijblijvend en geldig voor een periode van drie (3) maanden, tenzij een andere termijn voor aanvaarding is genoemd.
2.2 Onder aanbiedingen worden mede verstaan offertes, eventuele bijlagen, zoals prijslijsten, brochures, tekeningen, productspecificaties en andere gegevens. De opdrachtgever kan hieraan geen aanspraken ontlenen, tenzij deze uitdrukkelijk zijn overeengekomen in de tussen de opdrachtgever en leverancier ondertekende overeenkomst dan wel in een door leverancier ondertekende orderbevestiging.
2.3 Door tussenpersonen, daaronder begrepen agenten, monteurs en vertegenwoordigers, geplaatste orders, gemaakte afspraken, gedane toezeggingen of verklaringen, alles zowel mondeling als schriftelijk, verbinden leverancier slechts indien deze schriftelijk door haar zijn bevestigd.

Artikel 3 (Totstandkoming van de) overeenkomst
3.1 De overeenkomst komt niet tot stand door aanvaarding van de opdrachtgever, maar pas nadat leverancier dit schriftelijk door middel van een opdrachtbevestiging heeft bevestigd. De overeenkomst komt tot stand op de dag van ondertekening van de overeenkomst door leverancier, dan wel op de dag van verzending door leverancier van de schriftelijke opdrachtbevestiging. Indien binnen vijf (5) werkdagen na verzenddatum van een orderbevestiging van leverancier niet door de opdrachtgever is gereageerd, dan is de inhoud van de orderbevestiging bindend.
3.2 Eventueel na de totstandkoming van de overeenkomst gemaakte aanvullende of gewijzigde afspraken en/of toezeggingen door of namens leverancier binden ons slechts na schriftelijke bevestiging daarvan.
3.3 Alle wijzigingen in de overeenkomst of de voorwaarden van uitvoering, daaronder eveneens begrepen meer en minder werk worden schriftelijk overeengekomen. Het gemis van de schriftelijke opdracht laat de aanspraken van leverancier op verrekening van meer of minder werk onverlet. Indien na het aanvaarden van de order/opdracht wijziging(en) door opdrachtgever worden opgegeven komen alle reeds gemaakte kosten alsmede een bedrag voor winstderving en leegloopverliezen voor rekening van opdrachtgever.
3.4 Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd, heeft leverancier het recht de uitvoering van de volgende fase(n) van de overeenkomst op te schorten totdat de opdrachtgever haar schriftelijke goedkeuring voor de voltooide fase heeft verleend. Leverancier is niet aansprakelijk voor eventuele schade die daaruit voortvloeit.
3.5 Indien derden bij de uitvoering van de overeenkomst schade lijden, die aan de opdrachtgever kan worden toegerekend, zal de opdrachtgever leverancier vrijwaren.
3.6 Indien voor de uitvoering van (onderdelen van) de overeenkomst één of meerdere vergunningen, ontheffingen, of vergelijkbare beschikkingen nodig zijn, dient opdrachtgever ervoor te zorgen dat deze tijdig verkregen zijn.

Artikel 4 Door ons verstrekte gegevens
4.1 Door leverancier aan opdrachtgever verstrekte ontwerptekeningen, werk- en detailtekeningen, modellen, computerprogrammatuur, fotografische opnamen, monsters, ontwerpen, logo's, opgegeven afmetingen, hoeveelheden, dessins, kleuren, materialen, belijningstekeningen, planindelingen, technische specificaties en/of andere gegevens gelden slechts als benaderende beschrijving van de zaken.
4.2 Geringe afwijkingen met de gebruikelijke toleranties zullen echter voor de opdrachtgever geen grond voor het vragen van schadevergoeding of annulering van opdracht vormen. Slechts indien de zaken zeer wezenlijk afwijken van voormelde gegevens, is opdrachtgever bevoegd de overeenkomst binnen 8 dagen na datum van levering te ontbinden.
4.3 Leverancier is niet aansprakelijk ten aanzien van het gebruik door opdrachtgever van de in dit artikel genoemde gegevens, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen.
4.4 De in dit artikel vermelde gegevens, danwel enig recht daarop, gaan niet in eigendom over op opdrachtgever. Op eerste verzoek van leverancier dient opdrachtgever op zijn kosten voormelde gegevens en reclamemateriaal aan ons te retourneren.

Artikel 5 Gegevens verstrekt door opdrachtgever
5.1 Van de door opdrachtgever aan leverancier verstrekte ontwerptekeningen, werk- en detailtekeningen, computerprogrammatuur, modellen, fotografische opnamen, monsters, ontwerpen, logo's, opgegeven afmetingen, hoeveelheden, dessins, kleuren, materialen, belijningstekeningen, planindelingen, technische specificaties en/of andere gegevens wordt door leverancier aangenomen dat deze adequaat zijn, zonder dat leverancier tot enig nader onderzoek is gehouden.
5.2 Opdrachtgever vrijwaart leverancier tegen alle aanspraken, in en buiten rechte, van derden, die stellen dat op een merk-, octrooi-, handelsnaam-, model, of auteursrecht, of enig ander recht van die derden, inbreuk is gemaakt door gebruikmaking daarvan door leverancier.
5.3 Indien een derde bezwaar maakt tegen levering door leverancier, is leverancier, onverminderd het voorgaande, gerechtigd die levering op te schorten en/of terstond te staken en vergoeding voor de gemaakte kosten en schadevergoeding van opdrachtgever te verlangen, zonder dat leverancier tot enige schadevergoeding jegens opdrachtgever gehouden zijn.

Artikel 6 Prijzen
6.1 Alle prijzen (in euro’s) gelden, tenzij anders schriftelijk overeengekomen, voor levering af fabriek/af magazijn exclusief BTW en verzend-, verpakkings-, vervoers- en verzekeringskosten en exclusief verticaal transport, montagekosten, bouwkundige voorzieningen en eventuele projectbegeleidingskosten.
Tevens is in de overeengekomen prijs van aangenomen werk niet begrepen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is bevestigd:
- grond-, hei-, hak-, breek-, funderings-, metsel-, timmer-, stukadoors-, schilders-, behangers-, herstel- of ander bouwkundig werk, van welke aard
Ook, noch de kosten van aansluitingen op het hoofdbuizennet der riolering van gas of water of het elektriciteitsnet;
• de meerdere hulp voor het verplaatsen van die delen, welke niet door leverancier zijn te behandelen, alsmede de hiertoe te bezigen hijs- of hefwerktuigen en takels. In alle gevallen is het werk beperkt tot hetgeen bij de overeenkomst is omschreven.
6.2 Prijzen zijn voor drie (3) maanden geldig. Daarna geldt een prijsverhoging van 0.3% per maand. Met dien verstande dat indien ten tijde van levering geen of een lagere prijswijziging heeft plaatsgevonden geen of de werkelijke prijswijziging wordt doorgevoerd.

Artikel 7 Rechten van intellectuele eigendommen
7.1 Enig aan de opdrachtgever niet toekomend merk-, octrooi-, handelsnaam-, model- of auteursrecht op de zaken en/of de in artikel 4 vermelde gegevens, gaan niet over op opdrachtgever.
7.2 Onverminderd lid 2 mag niets van de zaken of de in artikel 4 vermelde gegevens aan derden, al dan niet voor wedergebruik, ter inzage worden gegeven of ter hand worden gesteld, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van leverancier.

Artikel 8 Levering/leveringstermijnen
8.1 Leveringstermijnen worden per transactie bij benadering vastgesteld. De termijnen zijn gebaseerd op ten tijde van het sluiten van de overeenkomst geldende omstandigheden. De door leverancier gestelde termijnen zijn steeds vrijblijvend, doch zij zal alles in het werk stellen deze zo nauwkeurig in acht te nemen.
8.2 De leveringstermijn, waaronder mede te verstaan de termijn voor de door leverancier te verrichten werkzaamheden, begint te lopen op de dag vermeld in haar schriftelijke opdrachtbevestiging. Indien voor de uitvoering van de opdracht bepaalde gegevens, tekeningen etc. noodzakelijk zijn dan wel bepaalde formaliteiten vereist zijn of nog overeenstemming verkregen dient te worden over technische details, gaat de levertijd eerst in, nadat alle gegevens in bezit zijn van leverancier, de eventuele vereiste formaliteiten vervuld zijn dan wel overeenstemming bereikt is. Indien door leverancier een eerste betaling bij de bestelling wordt verlangd, begint de levertijd eerst te lopen op de dag waarop leverancier betaling heeft ontvangen.
8.3 Levertijden gelden slechts bij benadering. Leverancier is niet aansprakelijk voor de gevolg van overschrijding van de levertijd en opdrachtgever heeft bij overschrijding van de levertijd geen recht op schadevergoeding, tenzij overschrijding is ontstaan door opzet of grove schuld van leverancier. Evenmin krijgt de opdrachtgever door overschrijding van de leveringstermijn enig recht ontbinding van de overeenkomst te vorderen of enige verplichting uit de overeenkomst of andere transactie met leverancier, welke op hem mocht liggen, niet na te komen of op te schorten.
8.4 Levering geschiedt af fabriek. Producten gelden ten aanzien van levertijd als geleverd wanneer ze voor verzending gereed zijn, één en ander nadat opdrachtgever daarvan schriftelijk of telefonisch in kennis is gesteld. Indien levering in gedeelten geschiedt, gelden de afzonderlijke partijen op zichzelf als geleverd.
8.5 Opdrachtgever draagt zorg voor onverwijlde doelmatige lossing op de overeengekomen plaats. Dit houdt in dat de leverplaats zonder enig obstakel of hindernis (o.a.) trap bereikbaar dient te zijn. De standaardaflevering geschiedt door leverancier uitsluitend op begane vloer tot over de eerste drempel op locatie. De opdrachtgever draagt zorg voor eventuele benodigde ontheffingen.
8.6 Opdrachtgever is verplicht de zaken bij eerste aanbieding in ontvangst te nemen. Indien opdrachtgever de producten niet afneemt of verzuimt (tijdig) informatie en instructies omtrent de aflevering te verstrekken, is leverancier gerechtigd deze producten op kosten en risico van de opdrachtgever op te slaan.
8.7 Indien opdrachtgever de overeengekomen leveringstermijn wenst te wijzigen, dien hij zulks minimaal veertien (14) dagen voor de afgesproken datum schriftelijk aan leverancier kenbaar te maken. De leveringstermijn is pas gewijzigd indien leverancier zulks schriftelijk aan opdrachtgever heeft bevestigd. Extra kosten voortvloeiende uit het verzoek tot wijziging dan wel de extra kosten die bij uitblijven van zo’n verzoek tot wijziging ontstaan, zoals opslagkosten en eventuele in- en uitlaadkosten, worden aan opdrachtgever doorberekend.
8.8 Als er sprake is van meerwerk wordt de levertijd verlengd met de tijd die nodig is om de materialen en onderdelen daarvoor te (laten) leveren en om het meerwerk te verrichten. Als het meerwerk niet in de planning van leverancier kan worden ingepast, zullen de werkzaamheden worden afgerond zodra de planning dit toelaat.

Artikel 9 Annulering
9.1 Annulering is slechts mogelijk indien leverancier daarin schriftelijk toestemt.
9.2 Indien leverancier toestemt in annulering is de opdrachtgever aan haar een vergoeding van 20% van de prijs (inclusief BTW) verschuldigd, tenzij de reeds gemaakte kosten plus winstderving het op deze wijze bepaalde bedrag te boven gaan, in welk geval de vergoeding betaald zal worden op basis van de daadwerkelijk gemaakte kosten plus winstderving.
9.3 Opdrachtgever is voorts te alle tijde verplicht leverancier te vrijwaren tegen vorderingen van derden jegens haar als gevolg van de annulering van de opdracht.
9.4 Indien na totstandkoming van de overeenkomst deze niet, of niet zoals voorzien, door leverancier kan worden nagekomen door omstandigheden die redelijkerwijs bekend hadden kunnen zijn bij opdrachtgever doch niet bij leverancier heeft leverancier het recht om naar haar keuze van opdrachtgever te vorderen de overeenkomst aan te passen of de overeenkomst te annuleren.
9.5 Opdrachten voor niet standaard of speciaal op maat gemaakte goederen kunnen nimmer worden geannuleerd.

Artikel 10 Betaling
10.1 Tenzij anders overeengekomen, dienen alle facturen te worden betaald uiterlijk binnen veertien (14) dagen na factuurdatum in een wettig Nederlands betalingsmiddel, zonder enig beroep op korting, verrekening of schuldvergelijking.
10.2 Betalingen dienen te geschieden door middel van bank- of giro-overschrijving. Alle kosten in verband met de betaling zijn voor rekening van de opdrachtgever.
10.3 Indien opdrachtgever niet binnen veertien (14) dagen na factuurdatum betaalt, is hij van rechtswege in verzuim. Leverancier is onverminderd de haar verdere toekomende rechten, uit de wet of overeenkomst voortvloeiend, bij gebreke van tijdige betaling naar eigen keuze gerechtigd, hetzij verdere leveringen op te schorten, hetzij de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst als ontbonden te beschouwen.
10.4 Vanaf het moment dat de betaling moet zijn geschied, is opdrachtgever een vertragingsrente ter hoogte van de wettelijke (handels-) rente verschuldigd, plus 3% van het factuurbedrag voor iedere maand of gedeelte van een maand waarmede de vervaldatum wordt overschreden.
10.5 De buitengerechtelijke kosten, verbonden aan de incasso van een niet of niet geheel betaalde factuur, zijn voor rekening van opdrachtgever. Deze worden berekend conform het incassotarief van de Nederlandse Orde van Advocaten met een minimum van € 150,-- per factuur.
10.6 De opdrachtgever dient alle door leverancier gemaakte proceskosten te vergoeden, waaronder mede begrepen niet door de Rechter toegewezen bedragen, tenzij leverancier als enige partij in de proceskosten is veroordeeld.
10.7 De vordering tot betaling van de koopprijs is in elk geval onmiddellijk opeisbaar bij niet-betaling van een overeengekomen termijn op de vervaldag, wanneer opdrachtgever in staat van faillissement geraakt, surseance van betaling vraagt of haar ondercuratelestelling is aangevraagd, wanneer enig beslag is gelegd op haar bezittingen, in liquidatie treedt of wordt ontbonden.
10.8 Door opdrachtgever gedane betalingen van facturen betreffende zaken en/of (loon)werkzaamheden c.q. diensten, strekken steeds ter afdoening van alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens van opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een andere factuur.

Artikel 11 Bankgarantie
11.1 Leverancier is te allen tijde gerechtigd een genoegzame bankgarantie aan opdrachtgever te vragen tot zekerheid voor de voldoening door opdrachtgever van haar verplichtingen jegens leverancier uit hoofde van enige overeenkomst.
11.2 Indien opdrachtgever hieraan niet binnen een door leverancier te stellen redelijke termijn voldoet, is dit een toerekenbare niet nakoming jegens leverancier en heeft leverancier het recht om de overeenkomst te ontbinden.

Artikel 12 Eigendomsvoorbehoud
12.1 Leverancier behoudt zich het eigendomsrecht voor van alle door leverancier krachtens enige overeenkomst aan opdrachtgever geleverde en/of nog te leveren zaken, totdat de koopprijs daarvan geheel is voldaan, zulks met inachtneming van artikel 10.8. Indien leverancier in het kader van de overeenkomst ten behoeve van opdrachtgever door opdrachtgever te vergoeden werkzaamheden verricht, geldt de voorbehouden eigendom tevens totdat opdrachtgever de daaruit voortvloeiende vorderingen geheel heeft voldaan. De voorbehouden eigendom geldt tevens totdat opdrachtgever de vorderingen, die leverancier jegens opdrachtgever mocht verkrijgen wegens tekort schieten van opdrachtgever in één of meer van haar verplichtingen jegens leverancier, geheel heeft voldaan.
12.2 Opdrachtgever is niet gerechtigd de zaken te verpanden, een stil pandrecht ten behoeve van een derde daarop te vestigen of belasten met enig ander recht. Indien derden enig recht op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken willen vestigen of doen gelden, is opdrachtgever verplicht leverancier hiervan onverwijld op de hoogte te stellen. Opdrachtgever zal ten allen tijde er aan meewerken dat leverancier haar eigendomsrecht kan effectueren.
12.3 Opdrachtgever is gehouden de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken met de nodige zorgvuldigheid en als herkenbaar eigendom van leverancier te bewaren. Tevens is opdrachtgever gehouden de geleverde zaken voor de duur van de voorbe­houden eigendom tegen brand-, ontploffings- en waterschade, alsmede tegen diefstal, te verzekeren en de polissen van deze verzekeringen aan leverancier op eerste verzoek ter inzage te geven.
12.4 Indien opdrachtgever zijn verplichtingen niet nakomt of er gegronde vrees bestaat dat hij zulks niet zal doen, is leverancier gerechtigd geleverde zaken, waarop het in lid 1 van dit artikel bedoeld eigendomsvoorbehoud rust, bij opdrachtgever of derden, die de zaak voor opdrachtgever houdt, weg te halen of weg te doen halen. Opdrachtgever is verplicht hiertoe alle medewerking te verschaffen op straffe van een direct opeisbare boete van € 10.000,= per dag dat opdrachtgever geen adequate medewerking verleent.

Artikel 13 Reclames
13.1 Bij oplevering van het project dan wel levering van diensten of producten dient opdrachtgever te controleren of het project naar behoren is uitgevoerd en/of deugdelijke diensten of producten zijn geleverd. Eventuele reclames met betrekking tot de oplevering van het project en de levering van diensten of producten dienen onverwijld, doch uiterlijk binnen zes (6) werkdagen na levering dan wel oplevering schriftelijk aan leverancier te worden gemeld.
13.2 Indien reclames niet tijdig of niet schriftelijk zijn medegedeeld aan leverancier, dan gelden de verrichte werkzaamheden met het oog op de niet in de vereiste vorm of de niet tijdig gemelde klacht als vrij van gebreken.
13.3 Opdrachtgever dient leverancier in de gelegenheid te stellen het diensten en/of producten in ongewijzigde hoedanigheid als afgeleverd te inspecteren, teneinde na te gaan of de reclame al dan niet gegrond is. Het leverancier niet in staat stellen tot deze controle, doet het recht op reclame vervallen.
13.4 Reclames als bedoeld in het eerste lid schorten de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op. Opdrachtgever is in geen geval gerechtigd op grond van een reclame met betrekking tot bepaalde zaken of diensten betaling uit te stellen of te weigeren van andere geleverde producten of diensten van leverancier waarop de reclame betrekking heeft.
13.5 Zaken waaromtrent door de opdrachtgever wordt gereclameerd worden per direct door de opdrachtgever buiten gebruik gesteld, bij gebreke waarvan een aanspraak op garantie komt te vervallen.

Artikel 14 Garantie
14.1 Leverancier verleent een garantie van vijf (5) jaar op de door haar geleverde vaste inbouwtoestellen en verplaatsbare toestellen. Deze garantie geldt niet voor scoreborden en onderdelen ten toebehoren van vaste toestellen zoals elektromotoren, koorden en ringentouwen en alle onderdelen en toebehoren van landingskuilen, zoals het doek, schuimvullingen, omranding en elastieken; hiervoor geldt een garantietermijn van één (1) jaar. Tevens is deze garantie niet van toepassing op brugliggers, speren, slagplanken, - knuppels, hockeysticks, rackets, ballen en ander klein materiaal; hiervoor geldt een garantietermijn van drie (3) maanden.
14.2 Voornoemde garantie van garantie van vijf (5) jaar wordt verlengd met vijf (5) jaar tot tien (10) jaar indien de opdrachtgever met leverancier een onderhoudscontract heeft gesloten betreffende de door leverancier geleverde zaken, op voorwaarden dat
a) het onderhoudscontract aanvangt op het moment van levering van de desbetreffende zaken;
b) het onderhoudscontract voortduurt gedurende de (verlengde) garantietermijn;
c) minstens één keer per jaar een inspectie door leverancier aan de te onderhouden zaken heeft plaatsgevonden;
d) de opdrachtgever leverancier feitelijk in staat stelt het overeengekomen daadwerkelijk uit te voeren.
14.3 De voornoemde garantie houdt in dat leverancier voor haar rekening de materiaal-, constructie- of fabricagefouten herstelt of het geleverde geheel of gedeeltelijk terugneemt en door een nieuwe levering vervangt, zulks ter beoordeling van leverancier. De uitvoering en afwikkeling van haar garantieverplichtingen zullen geschieden met inachtneming van het feit dat er te allen tijde sprake is van een zogenaamde aflopende garantie; dat wil zeggen dat er door leverancier rekening gehouden zal worden met de periode welke reeds is verstreken na de leverantie(s) alsmede met de intensiteit waarmee door de opdrachtgever van het geleverde gebruik is gemaakt.
14.4 Voornoemde garantie geldt niet indien de opdrachtgever jegens leverancier in gebreke is.
14.5 Buiten de hierboven vermelde garantie vallen in ieder geval gebreken die optreden in dan wel geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van:
a) normale slijtage;
b) ondeskundig/oneigenlijk gebruik c.q. gebruik in strijd met hetgeen waarvoor de desbetreffende zaak geschikt is;
c) onoordeelkundig of onjuist onderhoud;
d) wijzigingen of reparaties door of namens de wederpartij zelf of door derden aangebracht en/of uitgevoerd;
e) fouten van opdrachtgever welke door leverancier kunnen worden aangetoond;
f) fouten welke geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van overheidsvoorschriften met betrekking tot de kwaliteit of de aard van de materialen of met betrekking tot de fabricage en voorts indien de opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting, welke uit deze of enig andere daarmee samenhangende overeenkomst voortvloeit.
14.6 Overige kosten, verbandhoudende met de uitvoering van deze garantiebepalingen, zoals vervoer, retourzending, alsook montage en demontage, worden door leverancier in rekening gebracht aan de opdrachtgever.
14.7 Indien leverancier ter voldoening van haar garantieverplichting de producten vervangt, worden de vervangen producten haar eigendom.

Artikel 15 Aansprakelijkheid
15.1 Leverancier zal de werkzaamheden naar beste kunnen verrichten en daarbij de zorgvuldigheid in acht nemen die van leverancier kan worden verwacht.
15.2 Leverancier is in geval van te late, foutieve of ondeugdelijke levering of gebreken van of aan geleverde producten, in geen enkel opzicht aansprakelijk voor de hierdoor veroorzaakte schade, behoudens voorzover er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van ons persoonlijk of onze leidinggevende ondergeschikten.
15.3 Leverancier is slechts aansprakelijk voor de schade geleden door de opdrachtgever, die het rechtstreeks gevolg is van een aan leverancier toe te rekenen tekortkoming, met dien verstande dat voor vergoeding alleen in aanmerking komt de schade waartegen leverancier verzekerd is, dan wel redelijkerwijs, gezien de in de branche geldende gebruiken, verzekerd had behoren te zijn. Daarbij moeten de volgende beperkingen in acht worden genomen:
a) leverancier is niet aansprakelijk voor schade die door of tijdens de uitvoering van het werk of de montage van gelegerde zaken waaraan wordt gewerkt of aan zaken welke zich bevinden in de nabijheid van de plaats waar gewerkt wordt, tenzij en voor zover leverancier daarvoor verzekerd is;
b) voor schade veroorzaakt door opzet of grove schuld van hulppersonen of toeleveranciers;
c) niet voor vergoeding in aanmerking komt gevolgschade in welke vorm dan ook door welke oorzaak dan ook ontstaan;
Indien de schade niet is gedekt of indien de verzekering niet uitbetaalt, is de aansprakelijkheid beperkt tot de netto-factuurwaarde van de betreffende af- of oplevering, met een maximum van € 10.000,=
15.4 Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade als gevolg van verlies, diefstal, brand of andere beschadiging van de producten, gereedschappen en materialen van leverancier tenzij deze schade voorvloeit uit een aan leverancier toe te schrijven omstandigheid.
15.5 Een vordering van opdrachtgever uit hoofde van dit artikel (15) verjaart één jaar na de datum waarop opdrachtgever de schade ondervindt c.q. het schade-toebrengen een aanvang heeft genomen.

Artikel 16 Overmacht
16.1 Leverancier kan niet aansprakelijk worden gesteld in het geval verplichtingen niet kunnen worden nagekomen als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt in alle redelijkheid ook begrepen alle omstandigheden die buiten de invloed van leverancier tot stand zijn gekomen en waardoor de overeenkomst niet (gedeeltelijk) kan worden nagekomen. Onder overmacht wordt in ieder geval ijsgang, extreme weersomstandigheden, terroristische aanslagen, overstroming, juridische restricties, staking, overheidsmaatregelen, vertraging in de aanvoer, uitvoerverbod, oproer, oorlog, mobilisatie, transportbelemmering, defecten aan machines, storing in de levering van energie, invoerbelemmering en brand verstaan. Daarnaast komen de gevolgen van de naleving van wettelijke voorschriften of beschikkingen van overheidswege die in werking treden na de dag van offerte of aanbieding, voor rekening van de opdrachtgever.
16.2 Leveringstermijnen worden opgeschort voor de termijn dat leverancier als gevolg van de overmacht niet in staat is zijn verplichtingen na te komen, met dien verstande dat als een situatie van overmacht aanhoudt voor een periode van langer dan drie (3) maanden, leverancier bevoegd is de overeenkomst voor het nog niet uitgevoerde deel geheel of gedeeltelijk te annuleren, zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn. Indien daarbij sprake is van gedeeltelijke uitvoering, zal de opdrachtgever de aan leverancier opgekomen kosten en/of een evenredig deel van de totale prijs verschuldigd zijn, uiteraard tegen levering van de door leverancier vervaardigde producten.
16.3 Als opdrachtgever niet, niet geheel of niet tijdig voldoet aan een verplichting uit een bestaande overeenkomst of relatie met leverancier, of in het geval van:
◦ faillissement van de opdrachtgever;
◦ surseance van betaling aan de zijde van opdrachtgever;
◦ een curator, bewindvoerder of vereffenaar voor opdrachtgever is aangesteld;
◦ schuldsanering aan de zijde van de opdrachtgever;
◦ opdrachtgever haar activiteiten heeft gestaakt;
◦ de controle over opdrachtgever in handen van een derde is gekomen; of
◦ indien er een situatie is ontstaan die onmiddellijke beëindiging rechtvaardigt in het belang van leverancier
is leverancier, zonder bewijs van verzuim of zonder dat rechterlijk ingrijpen benodigd is, en zonder verval van rechten of het ontstaan van enige aansprakelijkheid jegens opdrachtgever, gerechtigd:
◦ haar werkzaamheden uit de overeenkomst, of enige andere overeenkomst of relatie met opdrachtgever, op te schorten;
◦ de overeenkomst, of enige andere overeenkomst of relatie met opdrachtgever, op te zeggen;
◦ betaling te vorderen van alle vorderingen die hij op opdrachtgever heeft, ongeacht de oorsprong of reden.
16.4 Bij beëindiging van de overeenkomst dient ieder der partijen alle in haar bezit zijnde goederen, zaken en documenten die in eigendom toebehoren aan de andere partij onverwijld aan die andere partij ter hand te stellen.

B. PROJECTEN, MONTAGE

Artikel 17 Algemeen
Ingeval leverancier van opdrachtgever (tevens) opdracht heeft gekregen voor het geheel of gedeeltelijk inrichten en/of renoveren van nieuwe en/of bestaande accommodaties, zijn naast en in aanvulling op de voorwaarden, zoals vermeld in het algemene gedeelte onder A (A. Algemeen artikel 1 tot en met 16), de volgende voorwaarden eveneens van toepassing. Voor zover de hierna vermelde bepalingen op enige wijze in strijd zijn met de voorwaarden uit het gedeelte onder A (A. Algemeen artikel 1 tot en met 16), prevaleren de hieronder staande bepalingen.

Artikel 18 Projecten/montage
18.1 Projecten zijn een combinatie van leveringen van producten en diensten waarbij leverancier de op de door opdrachtgever opgegeven locatie dient aan te brengen. De termijn waarbinnen een project dient te worden verricht, begint pas nadat leverancier van opdrachtgever alle voor de uitvoering noodzakelijke gegevens evenals de onder artikel 3.6 bedoelde vergunningen heeft ontvangen. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens omtrent alle voor de montage van leverancier producten relevante gegevens omtrent de aard en afmetingen van de projectlocatie. Indien de feitelijke gegevens afwijken dan heeft leverancier het recht om de kosten die hiervan het gevolg zijn waaronder begrepen de aanpassing van producten, de levering van andere producten en de montagekosten bij opdrachtgever in rekening te brengen.
18.2 De opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat leverancier op de overeengekomen dag daadwerkelijk met het project kan beginnen, bij gebreke waarvan leverancier de daardoor te maken extra kosten aan de opdrachtgever kan doorberekenen. Leverancier is daarbij niet aansprakelijk voor schade die voor opdrachtgever en/of derden ontstaat.
18.3 Zo dient opdrachtgever bij het verrichten van diensten zoals installatie, controle en montage, ervoor te zorgen dat
a) er voldoende gelegenheid is voor aan- en afvoer en opslag van werktuigen en materialen;
b) leverancier in staat is gebruik te maken van gasvoorzieningen, watervoorzieningen, elektrische voorzieningen, verlichting, perslucht en alle andere voor de uitvoering benodigde energievoorzieningen;
c) dat voor het personeel van leverancier deugdelijke behuizing en sanitaire voorzieningen zijn getroffen en dat verder door de Arbo-wet voorgeschreven voorzieningen aanwezig zijn;
d) de werkbalken geheel toegankelijk zijn ten tijde van de uitvoering van de montagewerkzaamheden;
e) de accommodatie, indien noodzakelijk ook buiten de gebruikelijke arbeidstijden onbeperkt beschikbaar gesteld zal worden voor de door leverancier uit te voeren werkzaamheden;
f) voormontage aan vloer en plafond gelijktijdig kan geschieden.
g) dat in de desbetreffende accommodatie sprake is van een bezemschone vloer en schone sparingen.
Voor zover bij/na de uitvoering van de werkzaamheden mocht blijken dat de daadwerkelijke omstandigheden, betrekking hebben op het hierboven gestelde lid 3 sub a tot en met g van dit artikel, afwijken, c.q. hebben afgeweken van de daarin vervatte veronderstellingen, is leverancier gerechtigd de extra daaruit voorvloeiende montagekosten als meerwerk in rekening te brengen.
18.4 Indien door opdrachtgever aan het bepaalde in de artikelen 18.1, 18.2 en 18.3 niet, of niet tijdig wordt voldaan en leverancier daardoor wordt belemmerd in de uitvoering van haar werkzaamheden, is opdrachtgever aansprakelijk voor alle door leverancier als gevolg van deze stilstand geleden schade. Leverancier is niet aansprakelijk voor schade die voor de opdrachtgever en/of derden ontstaat.
18.5 De levertijd c.q. de overeengekomen aanvang van de werkzaamheden van de aan leverancier verstrekte opdracht gaat nimmer eerder in dan op het moment dat opdrachtgever alle bindende technische gegevens aan leverancier heeft verstrekt alsmede zij het door haar opgestelde indelingsplan van de opdrachtgever goedgekeurd retour heeft ontvangen.
18.6 Het risico van diefstal, verlies en/of beschadiging van de materialen die voor de uitvoering van het project door de leverancier benodigd zijn, komt voor rekening van de opdrachtgever, zodra de materialen door de leverancier aan het project zijn geleverd, ook in geval van franco leveringen of deelleveringen. Opdrachtgever dient op haar kosten te zorgen dat het werk, waaronder mede is begrepen toe- en afvoerwegen, hekwerken en het gebouw of het object waarin of waaraan het project wordt uitgevoerd tegen materiële schade verzekerd is.
18.7 Opdrachtgever dient bij het afronden van de werkzaamheden aanwezig te zijn en te controleren of de werkzaamheden naar behoren zijn uitgevoerd.
18.8 Reclames na vertrek van personeel betreffende de uitvoering worden niet in behandeling genomen, tenzij opdrachtgever aantoont dat zij een gebrek redelijkerwijs niet heeft kunnen ontdekken op het moment dat de werkzaamheden waren voltooid. In dat geval dient de opdrachtgever binnen tien (10) werkdagen na ontdekking van het gebrek leverancier hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen, mits dit valt binnen de normaal geldende garantietermijn. Opdrachtgever zal hierbij zo duidelijk mogelijk dienen aan te geven wat het gebrek is en wanneer en hoe zij het gebrek heeft geconstateerd.

Artikel 19 Montagekosten
19.1 De door leverancier opgegeven montagekosten zijn inclusief reiskosten, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen. Voor bepaalde zaken hanteert leverancier vaste montagetarieven, welke opvraagbaar zijn bij de afdeling Verkoop. In de prijs zijn, tenzij nadrukkelijk schriftelijk overeengekomen, niet begrepen kosten die verband houden met verticaal transport en horizontaal transport over een afstand groter dan 20 meter tussen de projectlocatie en de voor transportwagens begaanbare weg.
19.2 Alle noodzakelijke tussenconstructies (waaronder onder andere opvullingen, ankerplaten en verankeringen) worden doorberekend. Alle metsel-, beton-,
hak-, en breekwerkzaamheden zijn niet in de montagekosten begrepen. Kosten voor montage van toestellen voor buitengebruik, zoals basket- en volleybalinstallatie, worden afzonderlijk in rekening gebracht. Alle kosten in verband met latere wijzigingen van bouwtekeningen komen ten laste van opdrachtgever. Prijzen voor grondboringen gelden uitsluitend voor zover er sprake is van obstakelvrije, normale stevige bodemstructuur zonder overdadig grondwater. Eventueel benodigde hulpbuizen worden in rekening gebracht.

Artikel 20 Betaling bij projectinrichting
20.1 Voor zover niet uitdrukkelijk anders, schriftelijk, is overeengekomen, dient opdrachtgever het door haar verschuldigde bedrag ter zake van de aan leverancier verstrekte opdracht op de hiernavolgende wijze te voldoen
• minimaal 10% bij verstrekken van de opdracht
• 40% van het totale inrichtingsbedrag bij de overeengekomen aanvang van de werkzaamheden betreffende de voormontage
• 40% van het totale inrichtingsbedrag bij de overeengekomen aanvang van de montageactiviteiten c.q. realisatie van de eerste (deel)levering, zulks ter uitsluitende beoordeling van leverancier
• maximaal 10% van het totale inrichtingsbedrag bij algehele oplevering
20.2 Onder het begrip “voormontage” wordt verstaan: alle door leverancier te verrichten montagehandelingen, die aan de eindmontage vooraf gaan en overeenkomstig de planning van de voortgang van de bouw/renovatie van de accommodatie als zodanig op dat moment noodzakelijk zijn.

Artikel 21 Projectgemachtigde
Opdrachtgever staat ervoor in en ziet erop toe dat tijdig alsmede voor de looptijd van het gehele project een gemachtigde namens haar en kenbaar voor leverancier wordt c.q. is aangewezen, welke bevoegd is opdrachtgever te vertegenwoordigen in de breedste zin van het woord tijdens en bij de uitvoering van de opdracht en/of het project. Deze gemachtigde zal gedurende de voorbereiding en uitvoering van de opdracht samen met een door leverancier aangewezen projectleider verantwoordelijk zijn voor een behoorlijke, vlotte afwikkeling van de opdracht.

C. SLOTBEPALINGEN

Artikel 22 Verjaring
Voor zover in de overeenkomst niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van opdrachtgever uit welken hoofde ook jegens leverancier in ieder geval na het verstrijken van één (1) jaar vanaf het moment waarop zich een feit voordoet dat opdrachtgever deze rechten en/of bevoegdheden jegens leverancier kan aanwenden.

Artikel 23 Contractsoverneming
23.1 Het is opdrachtgever niet toegestaan enige verplichting uit de overeenkomst over te dragen aan derden, tenzij leverancier hiermee uitdrukkelijk akkoord gaat. Leverancier is gerechtigd aan deze toestemming voorwaarden te verbinden.
23.2 Indien leverancier toestemming verleent voor overdracht van één of meer verplichtingen verbindt opdrachtgever zich in ieder geval om alle ter zake relevante betalingsverplichtingen uit de overeenkomst aan derden op te leggen. Opdrachtgever blijft te allen tijde naast deze derde aansprakelijk voor de verplichtingen die uit de overeenkomst voortvloeien, tenzij partijen anders schriftelijk overeenkomen.
23.3 Leverancier is gerechtigd om de met opdrachtgever gesloten overeenkomst over te dragen aan een derde. Opdrachtgever verleent bij voorbaat toestemming voor een dergelijke overdracht.

Artikel 24 Afstand van rechten
Het niet direct afdwingen van enig recht of bevoegdheid van leverancier zal de rechten en bevoegdheden van leverancier onder deze overeenkomst niet beïnvloeden of beperken. Afstand van enig recht van enige bepaling of voorwaarde in de overeenkomst zal uitsluitend van kracht zijn indien deze schriftelijk is gedaan.

Artikel 25 Toepasselijk recht
Op alle rechtsverhoudingen betreffende of voorvloeiend uit Overeenkomsten tussen leverancier en opdrachtgever is het Nederlandse recht van toepassing met uitdrukkelijke uitsluiting van het Weens Koopverdrag.

Artikel 26 Bevoegde rechter
Tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders overeenkomen, worden alle geschillen die verband houden met overeenkomsten tussen opdrachtgever en leverancier voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement te Utrecht.